ÜYE GİRİŞİ / ÜYE KAYIT
ÜYE GİRİŞİ / ÜYE KAYIT

Felsefî Gök Kubbemiz

İlhan Kutluer

Yayınevi:İz Yayıncılık
Baskı Yılı:2017
Alıntı Sayfası: 87-88
ISBN: 978-975-355-262-6
Alıntı Yapan: Yahya Bereket
Okunma Sayısı: 1236
Post

"(...) Allah güzeldir ve güzeli sever'(Müslim, İman 147) hadis-i şerîfini zikreden Gazzâlî Allah'ı güzel olan Zâtı nedeniyle sevmenin garazsız ivazsız bir sevgi olacağı imasında bulunur. (...) Güzelliğin duyu ve hayal algısının ötesinde soyut bir anlamı vardır ve asıl estetik algı bu güzelliğin farkına varmaktır. (...) Gazzâlî'ye göre 'her şeyin güzellik ve iyiliği kendine özgü yetkinliğinin mümkün olduğu ölçüde gerçekleşmiş olmasında yatar.' Buna göre eğer bütün mümkün yetkinlikler bir nesnede  bulunursa o nesne güzelliğinin zirvesinde demektir. (...) 'Her iyilik(hüsn) ve güzellik(cemâl) sevilir. (...) ve son tahlilde gerçek sevgi bütün bu güzelliklerin kaynağı olan ve mutlak anlamda Güzel olan Allah'a yönelmelidir. Fark edilmiş olacağı gibi Gazzâlî'nin söyleminde 'hüsn' terimi daha çok etik güzellikleri ifade etmek için kullanılmakta, estetik anlamda güzellik kavramı için 'cemâl' terimi tercih edilmektedir. Bu iki terimin bir arada zikredilmesi ise İslâm düşüncesinde karakteristik biçimde kurulan etik-estetik ilişkisinin bir kez daha vurgulanmasından başka bir şey değildir. (...)"

amazon.com.tr'deki Bunuokudunmu dükkanından satın almak için tıklayın.

Yorumlar

Yorum yapabilmek için giriş yapmanız gerekmektedir.

Esere İlişkin Diğer Alıntılar


Felsefî Gök Kubbemiz

İllhan Kutluer

Baskı Yılı: 2017
Alıntı Sayfası: 127
ISBN: 978-975-355-262-6

"Bir yanda mevcudatı O'nunla görenler, diğer yanda O'nu mevcudat ile görenler söz konusudur. İlk grup 'sıddîklar' derecesinden olup müşâhede ehlidir. (...) Ötekiler ise istidlâl sahibi râsih bilginlerdir. Aklî istidlâl ehli olan bilginler kesretin basamaklarından vahdetin zirvesine doğru akıllarıyla yükselirlerken kesret âlemini oluşturan mevcud ...

Devamı Facebook Twitter Google+ Pinterest

Felsefî Gök Kubbemiz

İlhan Kutluer

Baskı Yılı: 2017
Alıntı Sayfası: 168
ISBN: 978-975-355-262-6

"(...) Normal bir iletişim için lafızların anlamı herkes için ortak bir anlamayı mümkün kılacak şekilde vaz edilir. Oysa tasavvufî tecrübeyle ulaşılan anlamlar, bırakın bedenî güçlerden soyutlanmayı, bizâtihî kendinden gâib olanların ulaşabileceği anlamlardır. Nasıl aklî anlamlar vehim gücüyle, vehim idrakleri hayal gücüyle, hayal formları duyu  ...

Devamı Facebook Twitter Google+ Pinterest

Felsefî Gök Kubbemiz

İlhan Kutluer

Baskı Yılı: 2017
Alıntı Sayfası: 95
ISBN: 978-975-355-262-6

"Akkach'ın Gazzâlî'den yaptığı alıntı şudur: 'Tıpkı mühendisin bir eve ait yapı planını beyaz kâğıda çizip (yusavviru) daha sonra bu örneğe göre onu varlığa çıkarması (sümme yehrucuhâ ile'l- vücûd 'alâ vefki tilke'n-nüsha) gibi göklerin ve yerin Yaratıcısı da başlangıcından sonuna kadar âlemin örneğini Levh-i Mahfuz'da yazmış, daha sonra da onu ...

Devamı Facebook Twitter Google+ Pinterest

Felsefî Gök Kubbemiz

İlhan Kutluer

Baskı Yılı: 2017
Alıntı Sayfası: 67-68
ISBN: 978-975-355-262-6

"(...)Gazzâlî, Mi'yârü'l- 'ilm(Bilginin Kriteri) adlı mantığa dair ünlü eserinin mukaddimesinde bu kitabı iki amaçla yazdığını beyan etmektedir. İlki daha genel ve daha önemli olup gerek 'aklî' ve gerekse 'fıkhî' olsun teorik bilimlerin(el-ulûmü'n-nazariyye) hepsi için geçerli olan bilgi kriterlerini ortaya koymaktır. Bu bolümde Gazzâlî, yöntemi ...

Devamı Facebook Twitter Google+ Pinterest

Felsefî Gök Kubbemiz

İlhan Kutluer

Baskı Yılı: 2017
Alıntı Sayfası: 105
ISBN: 978-975-355-262-6

"(...) 'Mişkât' gibi bir son dönem eseri olan 'el-Munkızu mine'd-dalâl'den öğreniyoruz ki, Gazzâlî'nin bazı aşamalarda bedeli entelektüel bunalımlarla ödenmiş olan hakîkati arayış serüveni, tasavvuf ehlinin temsil ettiği ahlâk ve dolayısıyla hakikat doktrininin bu yöndeki iddiaların 'en iyisi' olduğu sonucuna ulaştığında da bu hiçbir tereddüt iç ...

Devamı Facebook Twitter Google+ Pinterest

Felsefî Gök Kubbemiz

İlhan Kutluer

Baskı Yılı: 2017
Alıntı Sayfası: 103
ISBN: 978-975-355-262-6

(...) Duyulur nesnelerden, imgesel formlara, imgelerden vehmin mütereddit yargılarına, buradan nazarî aklın soyutladığı kavramsal gerçekliklere ve nihayet doğrudan doğruya müşâhede edilen nûrânî hakîkatlere kadar bu perdeler fiziğe yaklaştıkça karanlık, metafiziğe yaklaştıkça aydınlık derecelerini ifade eder. (...)"



Devamı Facebook Twitter Google+ Pinterest

Felsefî Gök Kubbemiz

İlhan Kutluer

Baskı Yılı: 2017
Alıntı Sayfası: 120-121
ISBN: 978-975-355-262-6

"(...) Varlığı kendisinden (el- vücûd mâ li'ş-şey' min zâtih) ve varlığı başkasından (el-vucûd min gayrih; lâ kıvâm lehû binefsih) ayırımına giderken Gazzâlî, zorunlu ve mümkin varlık kavramlarına açık biçimde atıfta bulunmaktadır. Varlığı başkasından olanın zâtına yani mahiyetine nispetle sırf yokluk olduğunu, mevcûdiyetinin ancak varlığını bor ...

Devamı Facebook Twitter Google+ Pinterest

Felsefî Gök Kubbemiz

İlhan Kutluer

Baskı Yılı: 2017
Alıntı Sayfası: 171
ISBN: 978-975-355-262-6

"(...) Ârifin zâhidâne bir hayat yaşaması kendisini hakikati araştırma yönelişinden uzaklaştıracak dünyevî ilgilerin olumsuz etkilerinden kurtulmak, hakikat idealini en yüksek değer olarak benimsemek gayesini güder. Ârifin ibadetten güttüğü amaç ise gerek arzu gücünün gerekse mütehayyile ve vehim güçlerinin, aklî ve manevî hayatını metafizik hak ...

Devamı Facebook Twitter Google+ Pinterest