ÜYE GİRİŞİ / ÜYE KAYIT
ÜYE GİRİŞİ / ÜYE KAYIT

İslâm Düşüncesi Kategorisindeki Alıntılar


Fuzulî Ne Demek İstedi?

İhsan Fazlıoğlu

Yayınevi: Papersense Yayınları
Baskı Yılı: 2018
Alıntı Sayfası: 43
ISBN: 978-605-160-412-1
Alıntı Yapan: paradoksal
Okunma Sayısı: 1154
Bunuokudunmu.com

Mahabbet, ki kökü/kaynağı Vâhidiyet mertebesindedir, her merhalede ayrışmanın nedenidir; esma ve sıfattan Zât'ın ayrışması(temeyyüz), esma ve sıfatın birbiri arasındaki ayrışması; hakâikin, ilm-i Zâtî'de ayrışması, en nihayet aynî varolanların çokluk hâlini almaları, tüm bunlar mahabbet iledir. Sonuç olarak tüm olan-lar, yani Zât'tan ayrılarak o ...

Devamı

Sözün Eşiğinde

İhsan Fazlıoğlu

Yayınevi: Papersense
Baskı Yılı: 2016
Alıntı Sayfası: 52
ISBN: 978-605-160-878-5
Alıntı Yapan: paradoksal
Okunma Sayısı: 1222
Bunuokudunmu.com

"Her şeyin ölçüsü insandır." Tür anlamında insan. Dolayısıyla dış dünyayı biz yaratmıyorsak da biz biliyoruz. Mevcudiyetin mudrek hâle gelmesi müdrik olanın varlığına bağlıdır; idrak eden de insandır. 'Şey', bir âlim tarafından, ilimle mâlum hâle getirilir. Şeyiyyeti âlime bağlı değilse de mâlum olması âlimin ilmiyledir. Diğer canlılar idrak ede ...

Devamı

Fuzulî Ne Demek İstedi?

İhsan Fazlıoğlu

Yayınevi: Papersense
Baskı Yılı: 2018
Alıntı Sayfası: 40
ISBN: 978-605-160-412-1
Alıntı Yapan: paradoksal
Okunma Sayısı: 1245
Bunuokudunmu.com

Işk, mevcûdâta akmış olduğundan, aslında bir yönüyle herşey ışk'tır; vucûdda ışk'tan başka bir şey yoktur; çünkü varlığa gelen, görünüşe çıkan herşey ışk'tandır; ışk iledir ve ışk içinde akar. Mevcûdât dairesinde, sûfîlerin ışkı, Fârâbî ve İbn Sînâ'nın kozmik ışkıyla örtüşebilir. Ancak, tekrar pahasına, Ahmed Gazâlî çizgisinde, ışk aşkın bir bir ...

Devamı

Sözün Eşiğinde

İhsan Fazlıoğlu

Yayınevi: Papersense
Baskı Yılı: 2016
Alıntı Sayfası: 105
ISBN: 978-605-160-878-5
Alıntı Yapan: paradoksal
Okunma Sayısı: 1333
Bunuokudunmu.com

Burada, sosyal bilimler ve özellikle tarih bilimi için ilginç bir noktaya dikkat çekmek istiyorum: Biz, daha sonra, bu hakikat üzerine de yeni itibârlar üretiyoruz. Örnek olarak, camiye bakıyoruz; nasıl bir mimarî tarzda yapıldığını sorguluyoruz. Ya da toplumların siyasî, ikitsadî, kültürel vb. tarihlerini tahlil ediyoruz. Aslında bu yaptığımız ...

Devamı

Nazarî Ufuk

İhsan Fazlıoğlu

Yayınevi: Papersense Yayınları
Baskı Yılı: 2017
Alıntı Sayfası: 17-18
ISBN: 978-605-160-910-2
Alıntı Yapan: paradoksal
Okunma Sayısı: 1165
Bunuokudunmu.com

İstanbul, sükûnetin merkezi, ön-görülebilir bir hayatın mekânı olarak, yeni sâkinlerine, varlık, var-olan, ve yokluk üzerine nazarî araştırmalarını yürütebilecekleri, mensup oldukları theo-onto-logosu, siyâset, askerlik, mimarî, şehircilik, sanat, iktisat, mûsiki gibi çok değişik zihnî-amelî alanlarda tecessüm ettirebilecekleri, kısaca mâlik old ...

Devamı

Sözün Eşiğinde

İhsan Fazlıoğlu

Yayınevi: Papersense
Baskı Yılı: 2015
Alıntı Sayfası: 114
ISBN: 978-605-160-878-5
Alıntı Yapan: Yahya Bereket
Okunma Sayısı: 1213

Bilindiği üzere insan, klasik felsefe-bilimde, düşünen canlı (hayvân-ı nâtık) olarak tanımlanır; canlılık bitkiye, bitkilik cisimliliğe, cisimlilik elementlere yani dört unsura kadar geri gider. İnsanın hayvâniyet yanı, öyleyse, tabiatın ve tabiatta bulunan tüm diğer var-olanların özelliklerini haiz bir terkiptir. Bu terkipte maddî olanlar yanın ...

Devamı
Yayınevi: İz Yayıncılık
Baskı Yılı: 2017
Alıntı Sayfası: 168
ISBN: 978-975-355-848-8
Alıntı Yapan: Yahya Bereket
Okunma Sayısı: 1325

"(…) Günümüzde İslâm maneviyatının vaat ve teklif ettiği şey otorite fikrinin modern bir paganizme dönüştüğü günümüz ortamında her türlü kurgulanmış ilahlaştırma karşısında ‘Lâ ilâhe’ demenin ve bununla da yetinmeyip ‘İllAllah’ diyebilmenin pedagojisini insanın yeniden ahlâkî tekemmülü adına hayata geçirmek olabilir. Çünkü İslâm maneviyatı açısı ...

Devamı
Yayınevi: İz Yayıncılık
Baskı Yılı: 2017
Alıntı Sayfası: 168
ISBN: 978-975-355-848-8
Alıntı Yapan: Yahya Bereket
Okunma Sayısı: 1278

"(…) Günümüzde İslâm maneviyatının vaat ve teklif ettiği şey otorite fikrinin modern bir paganizme dönüştüğü günümüz ortamında her türlü kurgulanmış ilahlaştırma karşısında ‘Lâ ilâhe’ demenin ve bununla da yetinmeyip ‘İllAllah’ diyebilmenin pedagojisini insanın yeniden ahlâkî tekemmülü adına hayata geçirmek olabilir. Çünkü İslâm maneviyatı açısı ...

Devamı
Yayınevi: İz Yayıncılık
Baskı Yılı: 2017
Alıntı Sayfası: 79-80
ISBN: 978-975-355-848-8
Alıntı Yapan: Yahya Bereket
Okunma Sayısı: 1247

"(…) Tasavvufta haller ve makamlar olarak isimlendirilen manevî tecrübe süreçlerine genel olarak baktığımızda bütün bunların sonuçta ortaya entelektüel bir perspektif çıkardığını görürüz. Bütün bu tecrübeleri yaşadığını ifade eden yolcu, artık varlık alanlarına, bilgilenme biçimlerine ve değerler alanının özüne ve ruhuna ilişkin sufice bir persp ...

Devamı
Yayınevi: İz Yayıncılık
Baskı Yılı: 2017
Alıntı Sayfası: 62
ISBN: 978-975-355-848-8
Alıntı Yapan: Yahya Bereket
Okunma Sayısı: 1168

"(...) Kelâmcı doğru itikadın peşindedir. Mutasavvıf ise bilgi kavramıyla nur kavramını özdeşleştirerek marifet adını verdiği, nazarî-aklî verilerin ötesinde manevî aydınlanma süreçleriyle ulaşılmış bir hakikati esas alır. Manevî aydınlanma süreçleri, önce teorik akıldan değil pratik akıldan başlar; beli bir erdemlilik ve arınma düzeyini yakalam ...

Devamı
Yayınevi: İz Yayıncılık
Baskı Yılı: 2017
Alıntı Sayfası: 19
ISBN: 978-975-355-848-8
Alıntı Yapan: Yahya Bereket
Okunma Sayısı: 1168

"(…) Esasen bir yeniden keşfetme ve inşâ mantığına daima muhtacızdır. Özellikle söz konusu entelektüel geleneklerle irtibatımızın çeşitli sosyo-politik ve sosyo-kültürel tercihlerle koparıldığı yahut daha iyimser bir ifade ile zayıflatıldığı günümüzde bu ihtiyaç kendisini fazlasıyla dayatmaktadır. Ancak İslâm düşüncesinin seyri yahut geleceğinin ...

Devamı

Felsefî Gök Kubbemiz

İlhan Kutluer

Yayınevi: İz Yayıncılık
Baskı Yılı: 2017
Alıntı Sayfası: 171
ISBN: 978-975-355-262-6
Alıntı Yapan: Yahya Bereket
Okunma Sayısı: 1178

"(...) Ârifin zâhidâne bir hayat yaşaması kendisini hakikati araştırma yönelişinden uzaklaştıracak dünyevî ilgilerin olumsuz etkilerinden kurtulmak, hakikat idealini en yüksek değer olarak benimsemek gayesini güder. Ârifin ibadetten güttüğü amaç ise gerek arzu gücünün gerekse mütehayyile ve vehim güçlerinin, aklî ve manevî hayatını metafizik hak ...

Devamı

Felsefî Gök Kubbemiz

İlhan Kutluer

Yayınevi: İz Yayıncılık
Baskı Yılı: 2017
Alıntı Sayfası: 120-121
ISBN: 978-975-355-262-6
Alıntı Yapan: Yahya Bereket
Okunma Sayısı: 1360
Bunuokudunmu.com

"(...) Varlığı kendisinden (el- vücûd mâ li'ş-şey' min zâtih) ve varlığı başkasından (el-vucûd min gayrih; lâ kıvâm lehû binefsih) ayırımına giderken Gazzâlî, zorunlu ve mümkin varlık kavramlarına açık biçimde atıfta bulunmaktadır. Varlığı başkasından olanın zâtına yani mahiyetine nispetle sırf yokluk olduğunu, mevcûdiyetinin ancak varlığını bor ...

Devamı

Felsefî Gök Kubbemiz

İlhan Kutluer

Yayınevi: İz Yayıncılık
Baskı Yılı: 2017
Alıntı Sayfası: 103
ISBN: 978-975-355-262-6
Alıntı Yapan: Yahya Bereket
Okunma Sayısı: 1289
Bunuokudunmu.com

(...) Duyulur nesnelerden, imgesel formlara, imgelerden vehmin mütereddit yargılarına, buradan nazarî aklın soyutladığı kavramsal gerçekliklere ve nihayet doğrudan doğruya müşâhede edilen nûrânî hakîkatlere kadar bu perdeler fiziğe yaklaştıkça karanlık, metafiziğe yaklaştıkça aydınlık derecelerini ifade eder. (...)"

Devamı

Felsefî Gök Kubbemiz

İlhan Kutluer

Yayınevi: İz Yayıncılık
Baskı Yılı: 2017
Alıntı Sayfası: 87-88
ISBN: 978-975-355-262-6
Alıntı Yapan: Yahya Bereket
Okunma Sayısı: 1286
Bunuokudunmu.com

"(...) Allah güzeldir ve güzeli sever'(Müslim, İman 147) hadis-i şerîfini zikreden Gazzâlî Allah'ı güzel olan Zâtı nedeniyle sevmenin garazsız ivazsız bir sevgi olacağı imasında bulunur. (...) Güzelliğin duyu ve hayal algısının ötesinde soyut bir anlamı vardır ve asıl estetik algı bu güzelliğin farkına varmaktır. (...) Gazzâlî'ye göre 'her şeyin ...

Devamı

Felsefî Gök Kubbemiz

İlhan Kutluer

Yayınevi: İz Yayıncılık
Baskı Yılı: 2017
Alıntı Sayfası: 105
ISBN: 978-975-355-262-6
Alıntı Yapan: Yahya Bereket
Okunma Sayısı: 1406
Bunuokudunmu.com

"(...) 'Mişkât' gibi bir son dönem eseri olan 'el-Munkızu mine'd-dalâl'den öğreniyoruz ki, Gazzâlî'nin bazı aşamalarda bedeli entelektüel bunalımlarla ödenmiş olan hakîkati arayış serüveni, tasavvuf ehlinin temsil ettiği ahlâk ve dolayısıyla hakikat doktrininin bu yöndeki iddiaların 'en iyisi' olduğu sonucuna ulaştığında da bu hiçbir tereddüt iç ...

Devamı

Felsefî Gök Kubbemiz

İlhan Kutluer

Yayınevi: İz Yayıncılık
Baskı Yılı: 2017
Alıntı Sayfası: 67-68
ISBN: 978-975-355-262-6
Alıntı Yapan: Yahya Bereket
Okunma Sayısı: 1258
Bunuokudunmu.com

"(...)Gazzâlî, Mi'yârü'l- 'ilm(Bilginin Kriteri) adlı mantığa dair ünlü eserinin mukaddimesinde bu kitabı iki amaçla yazdığını beyan etmektedir. İlki daha genel ve daha önemli olup gerek 'aklî' ve gerekse 'fıkhî' olsun teorik bilimlerin(el-ulûmü'n-nazariyye) hepsi için geçerli olan bilgi kriterlerini ortaya koymaktır. Bu bolümde Gazzâlî, yöntemi ...

Devamı

Felsefî Gök Kubbemiz

İlhan Kutluer

Yayınevi: İz Yayıncılık
Baskı Yılı: 2017
Alıntı Sayfası: 95
ISBN: 978-975-355-262-6
Alıntı Yapan: Yahya Bereket
Okunma Sayısı: 1403

"Akkach'ın Gazzâlî'den yaptığı alıntı şudur: 'Tıpkı mühendisin bir eve ait yapı planını beyaz kâğıda çizip (yusavviru) daha sonra bu örneğe göre onu varlığa çıkarması (sümme yehrucuhâ ile'l- vücûd 'alâ vefki tilke'n-nüsha) gibi göklerin ve yerin Yaratıcısı da başlangıcından sonuna kadar âlemin örneğini Levh-i Mahfuz'da yazmış, daha sonra da onu ...

Devamı
Yayınevi: İz Yayıncılık
Baskı Yılı: 2017
Alıntı Sayfası: 170
ISBN: 978-975-355-848-8
Alıntı Yapan: Yahya Bereket
Okunma Sayısı: 1421

"(...) 'İslâm olma'nın insana nasıl bir varoluşsal güvenlik alanı açtığıyla ilgili olarak Allah'ın isimlerinden birinin 'el- Mü'min' olduğunu hatırlamak yeterlidir. Bir müslümanın mü'min oluşu, Allah'a inanması ve güvenmesi demektir. Ancak Allah'ın el- Mü'min oluşu -her şeyi bilen Allah için inanç akdi söz konusu bile edilemeyeceginden- güvenmek ...

Devamı
Yayınevi: İz Yayıncılık
Baskı Yılı: 2017
Alıntı Sayfası: 591
ISBN: 978-975-355-848-8
Alıntı Yapan: Yahya Bereket
Okunma Sayısı: 1322

"(…) Elbette ve her şeyden önce Tanrı, varlığının akılla kavranabilmesi açısından Ma’kûl yani akledilir olan bir felsefî gerçekliktir; ancak mutlak varlığının akılla kavranabilmesi onun mutlak gayb olarak isimlendirilmesine engel teşkil etmeyecektir. Çünkü böyle bir ilkenin varlığını akılla teslim etmek başka şey, isterse varlığıyla aynı olduğu ...

Devamı