Son harp ve son yıllar her yerde insanlığın yüzündeki "incecik perdeyi" yırttı, ruhların hakiki çehresi meydana çıktı. Bunların eliyle ortadan kalkan sadece kıyafetler, başka yaşama tarzı, başka nakil vasıtaları, başka türlü şehirlerin hayatı değildir, aynı zamanda yıkılan bütün bir ahlâk nizâmıdır. Bugün, münevverleri ve otorite rehberleriyle d ...
Çağdaş Türk Düşüncesi Kategorisindeki Alıntılar
Bir Düşünce Tarihi Metni Olarak İstiklâl Marşı
İsmail Kara
Milli Mücadele daha zafere ulaşmadan bir kurtuluş ve istiklâl-istikbal müjdesi gibi, onun ilhamları ve derin hissiyatıyla kaleme alınan ve hem Meclis'te hem de halk nezdinde öyle kabul gören İstiklâl Marşı'nın, Lozan sürecinden itibaren, hususen 3 Mart 1924 tarihinden sonra kaderinin ve konumunun değişmeye, anlamına dair farkındalığın zayıflamay ...
Kültür ve Medeniyet
Nurettin Topçu
Biz Batı'nın iki şeyini yanlış anladık, iki yüzünü tersinden gördük: İlmini ve ahlâkını. Batılılaşmak isterken onun ilmini alıp ahlâkını almamak kararını verdik. İlimle ahlâkın aynı kökten çıktıklarını bilemedik. İlmi de güya almak isterken, bir müze malı veya bir şöhret kürkü gibi mahfazalar ve bohçalar içerisinde güzidelerle münevver geçinenel ...
İradenin Davası Devlet ve Demokrasi
Nurettin Topçu
"(...) Bizim anlamak istediğimiz isyan, ne benliğimize ve nefsimize ait arzulara, ne içtimai gayelere, ne de merhametten başka duygulara bağlı isyandır. Bizim isyanımızın ancak sonsuzlukta gayesini arayıcı olduğunu ve âlemşümul merhamet kaynağından doğduğunu söyledik. Nefsimizle hiç alâkası olmayan ve bizi mesuliyetle harekete geçiren merhamet, ...
"(...) Yarım saat kadar süren konuşmasının sonunda, Massignon, Nurettin'e dönerek, 'Hoş geldiniz, umarım sıkılmadınız' diyebildi. Nurettin, kendisini gönderen profesörün selâmını ileterek, elindeki kartı uzattı. Massignon karta şöyle bir göz attıktan sonra, Nurettin'e, 'Demek ki Sör sizin hocanız oluyor; ne mutlu size' diyerek iltifatta bulundu ...
İradenin Davası - Devlet ve Demokrasi
Nurettin Topçu
"Hayatımızın sonuna kadar sürekli olarak yokluğa karşı koyan, var olmak iradesidir. Var olmak, esasında gözleri bağlı ve yönü belirsiz, kaynağı bilinmeyen isteğin itilmesinden başka bir şey değildir. Aynı zamanda varlığın tasdiki olan isteğin çevrildiği ideal gayeyi bir determinizmin çerçevesi içine almak imkânsız. Bilinmeyen kaynaktan sızarak b ...
"(...) Bediüzzaman Denizli'de iken yanına gelen polis müdürüne, hiddetle 'Git temizlen de gel!' diye çıkışmış. Adam hakikaten temiz değilmiş. (...) Onun Allah'a yakınlığı bambaşkadır. O yakınlık bir lutf-i ilâhîdir. Sabrı, inzivası, şükrü bambaşkadır. Para nedir bilmez, dünya gözüne görünmezdi. (...) Bana duâ etti; inşallah duâsı kabul olur. Kel ...
Kültür ve Medeniyet
Nurettin Topçu (Yayına Hazırlayanlar: Ezel Erverdi, İsmail Kara)
Kadere gelince o, insanın kanunudur. Tabiatın kanunu gibi o da ilâhî emirdir. Onu da evvelki gibi değiştirmek yok, ancak dosdoğru okumak vardır. Kaderi kalple karşılamak veya ona garaz bağlamak, iman ile küfrün karşılaşmalarıdır. İnsanların kaderi karşılayışı çok farklı şekillerdedir. Bunu, birbirlerini çepeçevre kuşatan birçok çemberlerden herh ...
Çoğu zaman Hoca, sabahleyin ilk vapurla Üsküdar'a geçer, Kısıklı tramvayına biner, oradaan da Çamlıca tepesine çıkardı. Bir ağaç ve çalı dibine oturur, tek başına tefekküre dalardı. Çalıların, otların, çiçeklerin ve böceklerin dünyasında, âdeta onlarla konuşur, dertleşir ve haşır neşir olurdu. Onu orada öyle gören çobanlar da hâline şaşar kalırl ...
Yarınki Türkiye
Nurettin Topçu (Yayına Hazırlayanlar: Ezel Erverdi, İsmail Kara)
Saadetle faziletin ikisi de ruhun kurtuluşu gayesine bağlıdır. Öyleyse nasıl birbirine karşı durabilirler? Belki saadet fikri, dar ve iptidaî şuurların aradığı, zaman içinde muvakkat bir kurtuluş olduğu halde, fazilet, ebedîliğe susamış iradenin olayların ötesine geçerek sonsuza bağlanmak isteyen başkalarını kurtarış içinde kurtuluşudur. Zorba-e ...
Büyük Fetih
Nurettin Topçu (Yayına Hazırlayanlar: Ezel Erverdi, İsmail Kara)
Fatih ve ecdadının din anlayışı bütün millî tarihimizin mânevî siyasetini teşkil etmektedir. Peygamber'in ruhanî serdarlığında Allah uğruna cihad yemini yapan hükümdarın bütün mesuliyetini omuzlarına yüklendiği İslâm dâvası, hiçbir milletin hayatında görülmeyen bir ahlâki seviyeye bizi yükseltti. İslâm insan ruhunun bütün bölgelerinde tatmin yar ...
İradenin Dâvası Devlet ve Demokrasi
Nurettin Topçu (Yayına Hazırlayanlar: Ezel Erverdi, İsmail Kara)
Bugün gençliğimizin yüzünden silinip de kaybolan, sonsuzluğun iradesidir. Şüphe yok ki cemiyetimizde her taraftan gelen çeşitli tazyikler altında bunalmış gençliğin politika bataklıklarında heba olması, iradenin iflâsı demektir. Hep sonsuzluğu istemeyen nesiller yetiştiriyoruz. En fâni hareketlerine bile sonsuzluğun iradesini yerleştirdikten son ...
Aralık ayının ortalarında bir akşamüzeri arkadaşı Peter geldi, "Noel yaklaşıyor, o gece bir yere söz verme, sana bir sürprizim olacak" dedi.
Nurettin böyle sürpriz mürpriz gibi emr-i vâkilerden pek hoşlanmazdı. Hemen ciddileşti; "Sürpriz dediğin şey nedir?" diye sordu. Oysa Peter, onu, öteden beri merak edip durduğu bir konuyla yüz yüze ...
Ahlâk Nizâmı
Nurettin Topçu
Asrımızın parıl parıl parıldayan teknik ışıkları karşısında duyulan aşağılık duygusu gözlerde maddeyi putlaştırdı. Ruhî ihtiyaçların değerini inkâr edenler, affedilmez bir vehim yüzünden ve öylesine bir anlayışsızlıkla, onu maddenin ihtiyaçlarıyle karşılaştırdılar. Din ve ahlâk ile makinadan hangisinin daha değerli olduğunu anlamak için, bunları ...
Müslüman Kalarak Avrupalı Olmak
İsmail Kara
Paradoks şurada merkezîleşiyor: Gelenekten kopmak / kurtulmak en geniş mânasıyla dinden kopmak, devamlılık fikrinden, tarihten uzaklaşmak mânasına da geliyor, geleneğe bağlı kalmak ise mevcut kötü, hantal yapının ve şartların, başarısızlık olarak kabul edilen unsurların devamına ve boğuculuğuna rıza göstermek demek olacaktır.
Üst çözüm b ...
Müslüman Kalarak Avrupalı Olmak
İsmail Kara
İslâmcı söylemin din ve İslam anlayışı modernist düşüncenin ana temayüllerine uygun olarak “tektip”çi ve merkeziyetçi bir karakter arzeder. Birbirleriyle irtibatlı olarak siyasî ve kültürel birlik (ittihad, vahdet-i İslamiyye, telfık, tevhid-i mezahib, takrib-i mezahib, kanunlaştırma vb.) arayışları da tektipçiliği beslemiş gözükmektedir. Uzun İ ...
Biraz Yakın Tarih Biraz Uzak Hurafe
İsmail Kara
Abdülaziz Bekkine Efendi Zeyrek’te Ümmü Gülsüm Camisi’nin imamı idi. Mütevazi bir maaşı var. Rivayetlere göre onu da fakir fukaraya dağıtırmış. Dergâhına ev bağışlamak için gelenlere “ben caminin meşrutasında oturuyorum, başımızı sokacak bir yerimiz var, siz o evi sığınacak yeri olmayan fakir fukaradan birine verin” dermiş. Ev halkının iaşesi iç ...
Derin Tarih Sayı: 44
İsmail Kara
"Ekim ayının başında basına intikal eden haberlere göre HDP'nin 7 Haziran 2015 seçim bildirgesinde yer alan Diyanet İşleri Başkanlığı'nın kaldırılmasıyla ilgili vaat 1 Kasım 2015 seçim bildirgesinde de tekrarlanarak muhafaza edilmiş. Küçük bir farklılıkla:Kaldırılan Diyanet'in yeri tamamen boş bırakılmıyor, zevahiri kurtarmak iç ...
Var Olmak
Nurettin Topçu
İlâhî neşveden tatmak istersen benim senin lâfından geç. Eşyayı boşuna adlandırma; varlıklara varlık verme. Sen bir resim seyrediyorsun, kendin de o resmin içindesin. Gören gözle bir baksana! Topraklardan fışkıran ilâhî neşvedir, yıldızlardan yağan da o. Geceden gündüzü çıkartan da, Tûr'da peygamberiyle yüzyüze gelen ilâhî neşve değil midir? Kok ...
Şeyhefendinin Rüyasındaki Türkiye
İsmail Kara
Cami kürsüsündeki vaiz, minberdeki hatip bile "İslâm terakkiye mani değildir" diyor. Acaba ne demek istiyor? Birileri "İslâm akıl-mantık dinidir" dediği zaman bundan çokça kişi rahatsızlık duymuyor, dahası rahatsızlık duyması gerekenler de bunu söylüyor.
Ne demek akıl-mantık dini? Din tıpkı bir insan gibi doğru çizgi üzerinde çocukluk, ...
Bu ciltteki metinlerin birinci ve en önemli hususiyeti hilafetin saltanattan ayrılmasından sonraki ve hilafetin ilgasından önceki uzun bir yıl içinde olup biten tartışmaları, arayışları ve tarafların halet-i ruhiyeleri ile düşüncelerini, endişelerini, karşılıklı mücadelelerini ve taktiklerini veriyor oluşudur. Artık bir 'Osmanlı hilafeti' yoktur ...
Şeyhefendinin Rüyasındaki Türkiye
İsmail Kara
Gerçek bir müslümanın yaşantısı ve tavrı ile fikirleri arasında bir boşluk, bir tezat, hele bir uçurum olur mu? Bu ciddi bir sorudur. Fakat modernleşme döneminin getirdiği kırılmalar, sapmalar, âcil çözüm arayışları, pratik ve pragmatik yaklaşımlar, içinde bulunulan şartların ve hâlet-i ruhiyelerin icbar ettiği yönelişler... bu ciddi sorunun büt ...
Şeyhefendinin Rüyasındaki Türkiye
İsmail Kara
Ama mesele muhalif olanı, karşı tarafı saf dışı etmek, itibarsız kılmak olduğunda "irtica" kalıbı her zaman işe yarar bir kalıp olagelmiştir. Cumhuriyet döneminde Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası ile Serbest Cumhuriyet Fırkası da "irtica" ithamıyla mahkum edildi ve kapatıldı. Bugün herkesin bildiği gibi bu partiler, tekpartili yılların Halk Part ...
Var Olmak
Nurettin Topçu
Hakikat güneşine götüren yol, dosdoğru, dümdüz bir yoldur. Lâkin insanlar içinde bu yolun yolcusu azdır da karmakarışık, dolambaçlı yolların yolcusu çoktur. Ve bu yolların üstünde yüzlerce kafile birbirleriyle yarışmaktan hiç usanmayacaklardır. Halbuki düz yol, aydınlık yol, saadetin ve gerçek zaferin yoludur. Kalbe çevrilen gözlerin ilk bakışta ...
Keşf-i Kadîm -İmam-ı Gazâlî'ye dair-
Dücane Cündioğlu
"Niçin İmam Gazâlî?
İmam Gazâlî. Çünkü kendisiyle sonrası arasında çağdaşlarımızca varsayılan kopukluk sanısını gidermenin yolu, evvelemirde onun yaptıklarını, yazdıklarını anlamaktan geçer. İmam Gazâlî'nin İhya projesi anlaşılmadıkça, İslâm düşüncesinin istikametini bulması için tashih ettiği hattın üzerinden gidilmedikçe, sözgelimi ne İma ...
Asırlara hükmederek gelen meşru ve başarılı bir telif tarzı ve yaygın bir ilmî faaliyet türü, XIX. ve XX. asırda nasıl hantal, gayrımeşru, güven telkin etmeyen, gelişigüzel ve zayıf bir alan haline ge(tiri)lebilmiştir? Batı Avrupa'daki ilim-bilim anlayışının değişmesi, bilgi-güç ilişkisi, her şeyi tahakkümü altına alan ilerleme fikri, hümanizm, ...
Var Olmak
Nurettin Topçu
Herkesin herşey hakkında bilgisi değişiyor. Kimine az gelen öbürüne çok geliyor. Birine güzel görünen başkasına çirkindir. Birisine uzakta sanılan bir başkasının ta yanında duruyor. Bir insanın sevdiğini öbürü zem ediyor... Bir kalbin merhametle eridiği nesne başkası için kin kaynağıdır. Bir zümrenin alkışları karşı zümreye matem teraneleri hali ...
Var Olmak
Nurettin Topçu
Neden namütenahiden haber alan Büyük Hakîm, "bildiğimi bilseydiniz gülmez ağlardınız" diyor? Neden "kendini bil" sözünü Sokrat hareket kaidesi edinmişti? Hepimiz bazı şeyler biliyoruz ve en çok bilenler, insanlar hakkında çok tecrübesi olan diplomatlarla insan münasebetlerinin her türlüsüne vakıf olan tüccarlardır. Buna rağmen içimizde en bedbah ...
Çağdaş Türk düşüncesinin problemleri kadar imkânlarına ve zenginliklerine de işaret etmeye çalışan bu araştırmanın gerçekleştirilmiş iki dar amacı var: Biri II. Meşrutiyet'in ilk yıllarında, felsefe grubuna dahil ilim dalları başta olmak üzere modern bilimlere ait terimlerin Türkçede nasıl karşılanabileceği problemi üzerinde çalışmak, tercüme-te ...
İslam ve İnsan Mevlana ve Tasavvuf
Nurettin Topçu
Büyük atamız Yavuz Sultan Selim'i ilme âlime hörmetini ifade eden pek meşhur bir hadiseyi de anlatmak istiyorum. Yavuz Mısır'ı aldıktan sonra bu ülkenin idaresini bir Kölemen'e teslim ederek İstanbul'a dönüyordu. Ordu, Adana civarında yürürken, Padişah kendisinin sol tarafında at üstünde giden, Sinan Paşa'nın Mısır'da düşman tarafından katledilm ...
İslam ve İnsan Mevlana ve Tasavvuf
Nurettin Topçu
Her dinin esasında ilâhî iradeye iştirak ve ona teslim oluş vardır. Bu halin gerçek gayesi, ruhun yükseltilmesidir. Buna ahlâklılık denir. Bütün dinler, insanların ahlâkını yükseltmeye çalışmışlardır. Ahlâkta ise pek çok dereceler ve sonsuz basamaklar vardır. Hayırların sayısı sayılmayacak kadar çok ve üst basamakları alçaklardan bakanlara görül ...
Şeyhefendinin Rüyasındaki Türkiye
İsmail Kara
Her şeyden önce asırlardır birçok dinî, etnik ve coğrafi farklılığı problemsiz olarak içinde barındırmış olan Türk halkının esas itibariyle bir arada yaşama diye gerçek ve hayatî bir problemi olmamıştır. Bütün olumsuz yönlendirmelere ve biçimsizleştirme gayretlerine rağmen bugün de esas itibariyle yoktur. Uyarılmış problemler hariç Türkiye'de hâ ...
Cumhuriyet Türkiye'sinde Bir Mesele Olarak İslâm
İsmail Kara
1965 seçimleri arefesinde Hatay'da faziletli bir imam efendi şöyle bir rüya görür:
Cuma namazını kıldırmak üzere cüppesini giyer, sarığını sarar, besmele ile evinden çıkar. Bir de ne görsün, caminin giriş kapısı önünde askerî kıyafetleriyle birkaç paşa içeriye girmek üzere postallarının bağını çözmektedir. Yaklaşınca heyecanı ve ürpertis ...
İslam ve İnsan Mevlana ve Tasavvuf
Nurettin Topçu
Gerçeğe yönelen insanda görülen ilk inkılâp, ilk ilâhi tecelli, etrafına saldıran iştihalarını red edip bütün başkalarının, başka insanların sefaletlerine uzanan ıztırabı benimsemesidir. Bu, bizde merhametin hareketidir. Çocukluk çağında başlayarak döven, zulmeden, işkence yapan, hemcinsine saldıran insan, merhamet güneşinin kendinde doğuşu ile ...
İsyan Ahlâkı
Nurettin Topçu
İsyanımızı aksi istikamete de yöneltebiliriz; burada isyanımız Allahsız insana, Stirner'in anarşizmine, Rousseau'nun sakat, meflûç ferdiyetçiliğine, Schopenhauer'in neticesiz kötümserliğine karşı olacaktır. Böylece, hem uysallığın, hem anarşist ferdiyetçiliğin; hem toplumun ve hem de Allahsız ferdin üstüne yükseleceğiz. Allahsız ferdiyetçilikten ...
Şerh ve haşiye geleneğinin önce muğlaklaşması, ardından menfi ve ironik kelime ve terkiplerle tavsif edilerek olumsuz, değersiz ve itibarsız bir alan haline ge(tiri)lmesi Müslüman Türkler için, İslâm ilim ve kültür mirası için olduğundan daha ciddi ve tehditkâr bir anlam ifade etmektedir. Çünkü Türklerin güçlü bir unsur olarak İslâm tarihine kat ...
Ahlâk
Nurettin Topçu
Çok kere büyük ahlâk hareketlerinde başka insanların hayret ve hayranlık duyduğunu görüyoruz. Beklenmeyen hareket, şaşırtıcı oluyor. Bu hal, ahlâki davranışın hürriyet ve yaratıcılığın eseri oluşundandır.
Milli tarihimzden örnek verelim: Büyük selçuklu sultanı Alpaslan, 1071'de yapılan Malazgirt Savaşı'nda Bizans imparatoru Romen Diyojen'i ...
Şeyhefendinin Rüyasındaki Türkiye
İsmail Kara
... Osmanlı Devleti, Mısır, İran, Hindistan gibi İslam'ın büyük coğrafyalarında medreselerin karşısında mekteplerin açılmaya başlaması yaklaşık tarihlerde gerçekleşiyor. Programları, hocaları, eğitim tarzları, ders kitapları da benzeşiyor. "Müslüman aydın"ların ortaya çıkmasında çok etkili olan bu ...