Gerçek bir müslümanın yaşantısı ve tavrı ile fikirleri arasında bir boşluk, bir tezat, hele bir uçurum olur mu? Bu ciddi bir sorudur. Fakat modernleşme döneminin getirdiği kırılmalar, sapmalar, âcil çözüm arayışları, pratik ve pragmatik yaklaşımlar, içinde bulunulan şartların ve hâlet-i ruhiyelerin icbar ettiği yönelişler... bu ciddi sorunun bütünlüğünü çatlattı ve parçaladı; birçok şeyi çatlattığı ve parçaladığı gibi.
Esere İlişkin Diğer Alıntılar
Şeyhefendinin Rüyasındaki Türkiye
İsmail Kara
... Osmanlı Devleti, Mısır, İran, Hindistan gibi İslam'ın büyük coğrafyalarında medreselerin karşısında mekteplerin açılmaya başlaması yaklaşık tarihlerde gerçekleşiyor. Programları, hocaları, eğitim tarzları, ders kitapları da benzeşiyor. "Müslüman aydın"ların ortaya çıkmasında çok etkili olan bu ...
Şeyhefendinin Rüyasındaki Türkiye
İsmail Kara
Her şeyden önce asırlardır birçok dinî, etnik ve coğrafi farklılığı problemsiz olarak içinde barındırmış olan Türk halkının esas itibariyle bir arada yaşama diye gerçek ve hayatî bir problemi olmamıştır. Bütün olumsuz yönlendirmelere ve biçimsizleştirme gayretlerine rağmen bugün de esas itibariyle yoktur. Uyarılmış problemler hariç Türkiye'de hâ ...
Şeyhefendinin Rüyasındaki Türkiye
İsmail Kara
Ama mesele muhalif olanı, karşı tarafı saf dışı etmek, itibarsız kılmak olduğunda "irtica" kalıbı her zaman işe yarar bir kalıp olagelmiştir. Cumhuriyet döneminde Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası ile Serbest Cumhuriyet Fırkası da "irtica" ithamıyla mahkum edildi ve kapatıldı. Bugün herkesin bildiği gibi bu partiler, tekpartili yılların Halk Part ...
Şeyhefendinin Rüyasındaki Türkiye
İsmail Kara
Cami kürsüsündeki vaiz, minberdeki hatip bile "İslâm terakkiye mani değildir" diyor. Acaba ne demek istiyor? Birileri "İslâm akıl-mantık dinidir" dediği zaman bundan çokça kişi rahatsızlık duymuyor, dahası rahatsızlık duyması gerekenler de bunu söylüyor.
Ne demek akıl-mantık dini? Din tıpkı bir insan gibi doğru çizgi üzerinde çocukluk, ...