İbn Arabî'nin akıl ve hayal tarafından elde edilen bilgi türleri arasındaki ayrımı, şeylerin istidadında bulunan ontolojik ve epistemolojik özelliklerini ayırt etmede yardımcı olabilir. Şeyh'in iki yönü birbirinden ayıran kesin hatlar çizdiğini düşünmemeliyiz. Herşey berzahtır. Dil benzerlikten yardım almadan karşılaştırılamazlık görüşünü ifade edemez. Bunun tam tersi de olabilir. Hayal asla akıldan tamamen soyutlanmış bir şekilde çalışmaz, ne de akıl hayalden yardım almaksızın görev yapar. Bu noktada Şeyh'i diğer Müslüman düşünürlerden ayıran şey O'nun karşılaştırılamazlık ile benzerlik ya da akıl ile keşf arasındaki kutbun farkında olması ve Hakk'a ait gerçek idrakin bu ikisi arasında en uygun dengeyi gerektirdiğini söylemesidir. Şeyh'in akıl ile vahiy arasındaki uygun denge için tek güvenilir kaynağın genelde vahyedilmiş din, özelde Şeriat olduğunu ısrarla söylemesi Şeyh'i İslâmi düşüncenin anadamarına yerleştirir.
Esere İlişkin Diğer Alıntılar
Hayal Âlemleri - İbn Arabi ve Dinlerin Çeşitliliği Meselesi
William Chittick (Çev. Mehmet Demirkaya)
... Günümüz toplumlarında kökleri Hakk'a dayanmayan bilgi arayışının sonucu korkunç bir bilgi birikimine neden olmuştur. İnsanın sınırsız sayıda bilgiye ulaşma potansiyeli, şaşırtıcı bir şekilde ama yüzeysel olarak gerçekleşmiştir. Ancak, bilginin en temel hakikatinin, eşyanın mahiyetinin farkına varılması olduğu gerçeği gözden kaybolmuştur. Bun ...
Hayal Âlemleri - İbn Arabi ve Dinlerin Çeşitliliği Meselesi
William C. Chittick (Çev. Mehmet Demirkaya)
Tabiattaki tüm şeyler arasında Allah'tan en çok gafil olanlar cinlerdir. İnsan dostlarına bildirdikleri şeylerden dolayı, bu insanlar olayların oluşu ile âlemde olanlar hakkında bazı düşüncelere sahip olurlar, çünkü cinler gökteki burçları dinleyerek bunları bildirirler. Bu insanlar ise Allah'ın kendilerini şereflendirdiği zannına kapılırlar. Bu ...