... Allah gibi olan bir şey yok! O'nun benzerinin benzeri olan bir şey de yok! Allah olumsuzlamış ve olumlamıştır. Hz. Peygamber şöyle der: 'Allah Âdem'i kendi suretinde yarattı.' İnsanın içinde ve bâtınında değişme bulunurken zahiri sabittir. Zahirinde kendisinde bulunmayan bir organ ona eklenemeyeceği gibi insan bâtınında da bir halde kalamaz. Çünkü insanın özelliği değişme ve sabitliktir. Buna mukabil Allah ez-Zahir ve el-Bâtın diye nitelenmiştir: Zahir değişirken Bâtın sabittir. Binaenaleyh Hakkın bâtını (el-Bâtın ismi) insanın zahirinin aynı iken zahiri insanın bâtının aynıdır. Bu yönüyle Hak ile insan arasındaki durum, bilinen aynaya benzer: Aynaya bakarken sağ elini yükseltirsen aynadaki suret sol elini yükseltir. Senin sağın onun solu demek iken onun solu senin sağın demektir.
Ey ilahi surette yaratılmış insan! Senin zahirin O'nun bâtını senin bâtının O'nun zahiridir. Bu nedenle Hak, kıyamette (bilinmeyen suretlerde) tecelli ederken inkâr edilir ve tanınır, kıyamette halden hale girmek özelliğiyle nitelenir. Binaenaleyh sen O'nun ters çevrilmiş halisin ve sen O'nun tersi O da senin tersindir! 'Onlar sizin elbiseniz, siz onların elbisesiniz.' Ayet bâtınî yorumu itibarıyla bu makamda ne kadar doğru ve yerinde bir ayettir!
O bizi giydirirken biz de O'nu giydiririz
O bizimle olduğu gibi biz de O'nunlayız
Bizimle var olan şey olumsuzlanmış
Teşbih eden O'nunla ikram etmiş
Bundan daha açık bir anlatım olamaz, çünkü bu alanda dolaşmak son derece güçtür. Yardım edecek Allah'tır, yardımcı da O'dur.
'Allah hakkı söyler ve doğru yola ulaştırır.'