ÜYE GİRİŞİ / ÜYE KAYIT
ÜYE GİRİŞİ / ÜYE KAYIT

Fütûhât-ı Mekkiyye, c.1

Muhyiddin İbn Arabî

Yayınevi:Litera Yayıncılık
Baskı Yılı:2007
Alıntı Sayfası: 175
ISBN: 978-975-6329-21-4
Alıntı Yapan: paradoksal
Okunma Sayısı: 1799

('Elif-Lam-Mim, Zâlike'l-Kitab' Hakkında Sırlar Bakımından Tamamlayıcı Açıklama)

Allah bu kitap demiş, bunlar kitabın ayetleridir (tilke) dememiştir. Kitap cem' (birlik), ayetler ise tefrika (ayrım) bildirir. Zalike, tekil-müzekker, tilke tekil-müennes zamirdir. Allah 'zalike el-kitab' ifadesiyle ilk olarak cem'in farktan önce geldiğine dikkat çekmiş, ardından farkı ayetlerde meydana getirmiştir. Daha önce de belirttiğimiz gibi, (farkı temsil eden) bütün sayılar bir sayısında toplanır. Biri çıkarttığımızda, bütün sayıların hakikati ortadan lakar. Sayılar ortadan kalkarsa (bir ile aynı anlama gelen) Elif'in de varlıkta eseri kalmadığı gibi onları izhar ettiğimizde ise Elif de varlıkta ortaya çıkar.

İşte bir sayısının hakikatinin kendisine verdiği bu şaşırtıcı güce dikkat ediniz! Sonsuza varıncaya kadar çokluk kendisinden ortaya çıkmış, o ise zat ve isim olarak tektir.

Allah ayetlerde farkı meydana getirmiştir, bir ayette şöyle buyurur: 'Onu mübarek bir gecede indirdik' (ed-Duhân 44/3). Sonra şöyle demiş: 'O gecede her hikmetli iş ayırt edilir' (ed-Duhân 44/4). Böylece Allah her şey demek olan cem' ile başlamıştır. Allah şöyle buyurmuştur: 'Onun için levhalarda her şeyi yazdık' (el-A'râf 7/144). Levhalarda, fark makamına, her şeyi cem makamına işaret eder. 'Öğüt ve açıklayıcı olarak.' Bu ayrıma döndürmek demektir. 'Her şeyi.' Bu ise birlik haline döndürmektir.

Genel itibarıyla her varlık, ya cem' (birlik, bütünlük) veya fark (ayrılık, ikilik) makamında bulunur: Bir varlığın bu iki hakikatten soyutlanması mümkün olmadığı gibi onları kendinde birleştirmesi de mümkün değildir. Buna göre Hak ve insan cem' makamında, âlem ise cem' haline gelmeyen ikilik makamında bulunur. Hak ikilik makamında olamayacağı gibi insan da ikilik makamında olamaz. 

amazon.com.tr'deki Bunuokudunmu dükkanından satın almak için tıklayın.

Yorumlar

Yorum yapabilmek için giriş yapmanız gerekmektedir.

Esere İlişkin Diğer Alıntılar


Fütûhât-ı Mekkiyye, c.1

Muhyiddin İbn Arabî

Baskı Yılı: 2007
Alıntı Sayfası: 77-78-79
ISBN: 978-975-6329-21-4

Ey araştırmacı! Peygamberlerden tevarüs edilmiş bu tür nebevî ilmin bir meselesinin filozof, kelâmcı vb. herhangi ilimdeki bir akılcı tarafından dile getirilmiş olduğunu öğrendiğinde, bu durum seni perdelemesin. Perdelenirsen o bilgiyi ifade eden muhakkik-sûfînin de filozof olduğunu iddia edersin. (sana göre) Filozof bu meseleyi dile getirmiş, i ...

Devamı Facebook Twitter Google+ Pinterest

Fütûhât-ı Mekkiyye, c.1

Muhyiddin İbn Arabî

Baskı Yılı: 2007
Alıntı Sayfası: 79-80
ISBN: 978-975-6329-21-4

Bilmelisin ki: Nefislerini yaratılış gayelerinden başka şeylerle meşgul eden sıradan insanlar değil de, kurtuluşlarını isteyen mümünilerin seçkinlerinin takip ettiği Allah'a giden yol, dört kısımdır: Dürtüler, çağrılar, ahlâk ve hakikatler. Onları söz konusu çağrılara, dürtülere, hakikaetlere ve ahlâka sevk eden şeyler ise üzerlerine farz kılınm ...

Devamı Facebook Twitter Google+ Pinterest

Fütûhât-ı Mekkiyye, c.1

Muhyiddin İbn Arabî

Baskı Yılı: 2007
Alıntı Sayfası: 122-123
ISBN: 978-975-6329-21-4

Mümkünlerin en bilgilisi, Yaratıcısını sadece O'nun açısından bilendir: Söz konusu kimse nefsini ve kendisinden varolduğu kimseyi bilir. Bundan başka bir şeyi bilmesi geçerli değildir. Çünkü bir şeyi bilmek, onu kuşatmaya ve onu tüketmeye imkân verir. Böyle bir şey ise ilâhî katta imkânsızdır. O halde O'nu bilmek imkânsızdır. 'Ondan' bilmek de ( ...

Devamı Facebook Twitter Google+ Pinterest