ÜYE GİRİŞİ / ÜYE KAYIT
ÜYE GİRİŞİ / ÜYE KAYIT

Şair Sûfîler Mevlana, Yunus ve Niyazi-i Mısrî Üzerine İncelemeler

Ekrem Demirli

Yayınevi:Sufi Kitap
Baskı Yılı:2015
Alıntı Sayfası: 199
ISBN: 978-605-5215-84-2
Alıntı Yapan: paradoksal
Okunma Sayısı: 2108

Hz. Peygamber'in semavi yolculuğu anlamına gelen miraç, Müslümanların pek çok yönden ele aldıkları bir mesele olsa bile, sûfîler için evvelemirde insan-Allah ilişkisini izah eden bir mesele olarak tasavvur edilmiştir. Özellikle afak-enfüs kavramlarıyla izah edilen Allah'a yolculuk en iyi ifadesini miraçta bulur. Bu itibarla miraç bir kısmı afakta bir kısmı enfüs âleminde gerçekleşen yolculuk olarak sûfîlere geniş bir bilgi ve yorum alanı açmıştır. Öte yandan miraç 'yükselmek' demektir. Tasavvufun gayesi süfli âlemden yükselerek ulvi âleme ermektir. Bu anlamıyla miraç insanın ahlakî yolculuğunu ve bu süreçte ulaştığı makamları anlatan bir hadise olarak yorumlanmışken İbnü'l Arabî ve takipçileriyle kemâline ulaşan nazari tasavvuf geleneğinde miraç insanın epistemolojik sınırlarını izah eden 'çerçeve' olarak kabul edilmiştir. Bu itibarla Muhammed Lutfî'nin (Alvarlı Efe) Divan'ında miraç bahsi, nazari tasavvufun ele aldığı şekliyle, tevhide ulaşmanın yolu olarak tahlil edilmiş, nazari tasavvufun nefsin terbiyesi ve kemaliyle ilgili izahlarıyla bağdaştırılmıştır.

amazon.com.tr'deki Bunuokudunmu dükkanından satın almak için tıklayın.

Yorumlar

Yorum yapabilmek için giriş yapmanız gerekmektedir.

Esere İlişkin Diğer Alıntılar


Baskı Yılı: 2015
Alıntı Sayfası: 111
ISBN: 978-605-5215-84-2

Evvel kadimden geldim yer gök yaratılmazdan
Arş kürsü levh ü kalem hiç dahi anılmazdan

Bu beyit insanın hakikatei bakımından ilk olmasıyla âlemde zuhur eden son varlık olması arasındaki ilişkiyi anlatır. Vahdet-i vücûdu benimseyen sûfîler, bu tezada büyük önem vermiş, ilk olmak ile son zuhur etmek arasındaki ilişkileri izah etmişle ...

Devamı Facebook Twitter Google+ Pinterest
Baskı Yılı: 2015
Alıntı Sayfası: 166-167
ISBN: 978-605-5215-84-2

Tasavvufun bu tavrı modernleşmeyle birlikte devam ederek, tarikatlar aracılığıyla günümüze kadar devam edegelmiştir. Bu itibarla tasavvufta ortaya çıkan zahitlik ve tevekkül anlayışının, İslam toplumunun geri kalmışlığının sebebi olduğu hakkındaki eleştiriler en azından tasavvuf teorisiyle çelişik sayılabilir. Tasavvuf geçmişte ve günümüzde bir ...

Devamı Facebook Twitter Google+ Pinterest
Baskı Yılı: 2015
Alıntı Sayfası: 169
ISBN: 978-605-5215-84-2

Hiç kuşkusuz aşk da önce bir insani duygu şeklinde başlar, lakin bütün öteki düşüncelerin duygulardan tecerrüt etmesi gibi tecerrüt eder ve insanı aşan bir anlama doğru evrilir. Sadece aşk değil! İnsanın her soyut düşüncesi böyle bir yol takip eder. Çağımızda tasavvuf metinlerini la-dinî metinler haline getirebilmek için önce metinlerin 'aşk' me ...

Devamı Facebook Twitter Google+ Pinterest
Baskı Yılı: 2015
Alıntı Sayfası: 170
ISBN: 978-605-5215-84-2

Şöyle bir soru sorabiliriz: Aşk bir terimdir, daha doğrusu bir duygunun veya halin ismidir. Acaba bir isim olarak aşk neyin alameti ve neyin perdesidir? Böyle soruyoruz, çünkü bir isim bize bilgi verirken aynı zamanda başka bir şeyi de perdeler. Başka bir ifadeyle bize neyi öğretir, neyi saklar gözümüzden? Sûfilerin bu kavramla neyi kastettikler ...

Devamı Facebook Twitter Google+ Pinterest
Baskı Yılı: 2015
Alıntı Sayfası: 172-173
ISBN: 978-605-5215-84-2

Platon "Bilgisizlik kötülüktür" derken bilgiyle eylem arasında zorunlu irtibat kurmuş, ancak buradan 'seçkinci' bir bilgi görüşü inşa edebilmişti. Dinler ise vicdan, irade gibi insanın eyleminde belirleyici başka amillere atıf yaparak Platon'un düşüncesinde bilginin mukabili olan iman ile amel arasındaki ilişkiyi zorunlu saymayarak, günaha 'imka ...

Devamı Facebook Twitter Google+ Pinterest
Baskı Yılı: 2015
Alıntı Sayfası: 218
ISBN: 978-605-5215-84-2

Asr-ı saadetin 'cahiliye' asrı dediği devri nasıl gördüğünü anlamak bütün asırlar arasında İslam'ın ne yaptığını anlamamız bakımından kayda değerdir. İslam için esas mesele Allah'a imandı. Her şeyin merkezinde Allah'a iman vardı ve bu iman hayatın maksadıydı. İlk ayet-i kerimede dile getirilen "Yaratan Rabbinin adıyla oku" düsturu tam da bunu an ...

Devamı Facebook Twitter Google+ Pinterest
Baskı Yılı: 2015
Alıntı Sayfası: 235-236
ISBN: 978-605-5215-84-2

"Ölmeden önce ölmenin timsali" Hızır, sûfîlerin menkıbelerinde sıkça atıf yaptıkları biridir. İbnü'l Arabî'nin "Hızır nasıl Hızır oldu?" sorusuna verdiği cevap tasavvufun nasıl bir hizmet ve iş ahlâkı geliştirdiğini anlamamızı sağlayacak bir cevap olduğu kadar tasavvufun herhangi bir meseleyi 'pratik' bir gayeyle ele alışını da gösterir. Bu ceva ...

Devamı Facebook Twitter Google+ Pinterest
Baskı Yılı: 2015
Alıntı Sayfası:
ISBN: 978-605-5215-84-2

"Naslarda sırat-ı müstakim, şeriat, tarikat şeklinde zikredilen doğru yol, ana yol gibi kavramlar sürekli insanı maksada götürecek araçları ve bunun için gerekli ahlaklanmayı anlatan kavramlardır. Gaflet ise dalalet, hayret ve cehaletin ortak vasfıdır: durumun vahametinden habersiz kalmak!" (s.141)

"Tasavvuf tövbe ile başlar: ilk makam t ...

Devamı Facebook Twitter Google+ Pinterest