ÜYE GİRİŞİ / ÜYE KAYIT
ÜYE GİRİŞİ / ÜYE KAYIT

Ben, Öteki ve Ötesi

İbrahim Kalın

Yayınevi:İnsan Yayınları
Baskı Yılı:2016
Alıntı Sayfası: 52
ISBN: 978-975-574-805-4
Alıntı Yapan: paradoksal
Okunma Sayısı: 2084
Post

Müslüman toplumların modernleşme tarihi, Avrupa kolonyalizminin tarihiyle eş-zamanlı bir nitelik arz eder. 19 ve 20. yüzyıllarda uzun süre işgal altında yaşayan Müslüman toplumlar, son iki asırdır Batı medeniyetine haklı olarak bir 'öteki' olarak bakıyor. Buradaki 'öteki', bizim dışımızdaki ya da uzağımızdaki bir toplum ya da kültürü değil, 'ben' idrakimizi belirleyen karşıt unsurları ifade ediyor. Sömürgeciliğin çağdaş biçimleri, bu karşıtlık hissini sürekli canlı tutuyor. Bir açıdan bakıldığında, bunu bir direniş tarzı olarak görmek mümkün. Filistin gibi siyasî sorunlardan ekonomik bağımlılık ve İslâmofobiye kadar pek çok alanda yaşanan krizler, bu direnişin sosyo-politik zeminini oluşturuyor. Lakin bu durum, kendini sürekli Batı'nın karşısında tanımlamak zorunda kalan bir özne ihdas etme riskini de bünyesinde taşıyor. Klasik İslam medeniyetiyle modern Batı toplumları arasında sıkça ve genellikle hatalı bir zeminde yapılan kıyaslamalar, bu 'psikolojik bağımlılık' halinin bir yansıması olarak görülebilir.

İslâm ve Batı medeniyetlerinden bahsederken, bu iki medeniyetin yukarıda kısaca temas ettiğimiz özelliklerini ve tarhî oluşumlarını akılda tutmak gerekiyor. Her iki medeniyetin uzun ve karmaşık tarihlerini, evrim ve kırılmalarını, iniş ve çıkışlarını göz ardı ederek sağlıklı bir tahlil yapmamız mümkün değil. Nasıl 1400 yıllık İslâm tarihi tek bir kelime ya da kavrama indirgenemeyecek kadar renkli, zengin ve çok yönlü ise, aynı şekilde Batı medeniyeti de kendi içinde farklı renk ve tonlara sahiptir. Şüphesiz Batılıların İslâm'ı homojen ve tekdüze bir yapı olarak görmesi büyük bir hatadır. İletişim araçlarının bu kadar geliştiği dünyamızda insanların İslâm ve müslüman toplumlar hakkında ön yargılara ve çarpık algılara sahip olması, affedilebilir bir hata değildir. Fakat aynı şekilde tersinden bir oryantalizmle Batı'nın tekdüze, homojen ve monolitik bir dünya olduğunu söylemek de yanlıştır.

amazon.com.tr'deki Bunuokudunmu dükkanından satın almak için tıklayın.

Yorumlar

Yorum yapabilmek için giriş yapmanız gerekmektedir.

Esere İlişkin Diğer Alıntılar


Ben, Öteki ve Ötesi

İbrahim Kalın

Baskı Yılı: 2016
Alıntı Sayfası: 343
ISBN: 978-975-574-805-4

Lamartine, Türkleri “hoşgörü sahibi tek halk” olarak görür. Doğu despotüzmi tezini reddeder. Bazı noktalarda Türklerin Avrupalılardan daha üstün olduğunu söyler. 6 Temmuz 1850’de huzuruna çıktığı Sultan Abdulmecid’i “soylu, gururlu, ciddi, duyarlı... kendi arzularını dayatmaktan çok kendisini sevdirmek isteyen” bir kişi olarak tasvir eder. Sulta ...

Devamı Facebook Twitter Google+ Pinterest

Ben, Öteki ve Ötesi

İbrahim Kalın

Baskı Yılı: 2016
Alıntı Sayfası: 344
ISBN: 978-975-574-805-4

Loti, Avrupa’nın seküler modernleşmesine eleştirel bir gözle bakan ve en müşahhas halini Doğu’da gördüğü büyünün bozulmasından rahatsız olan bir hümanistti. Avrupa’nın materyalist kalkınma biçimlerine ve Osmanlı’ya yönelik emperyalist politikalarına karşı çıkıyordu. Bu yüzden, Türklerin modernleşmek adına Avrupa’yı taklit etmesini de eleştirdi. ...

Devamı Facebook Twitter Google+ Pinterest

Ben, Öteki ve Ötesi

İbrahim Kalın

Baskı Yılı: 2016
Alıntı Sayfası: 384
ISBN: 978-975-574-805-4

Bu noktada Cemil Meriç de kültür kelimesine eleştirel yaklaşır ve Osmanlı-Türk tarihinde bir karşılığının olmadığını söyler. Kültürü “katı ve fakir” bulur; onun karşısına medeniyeti değil, “irfan”ı koyar. İrfan; kültürü de, medeniyeti de, dünya görüşünü de içeren bir anlam zenginliğine sahiptir. Meriç’in irfan tanımı, insan ile varlık arasındaki ...

Devamı Facebook Twitter Google+ Pinterest

Ben, Öteki ve Ötesi

İbrahim Kalın

Baskı Yılı: 2016
Alıntı Sayfası: 429-430
ISBN: 978-975-574-805-4

Batı toplumlarında İslâm'ın daha görünür hale gelmesi, geç modernitenin izah etmekte zorlandığı bir sorundur. Seküler bir geleceğe doğru ilerleyeceği varsayılan modern toplumlarda dinî, geleneksel ve kollektif değerleri savunan, mahremiyeti önemseyen, bireyciliği sorgulayan, tüketim kültürünü eleştiren bir sosyal olgunun varlığı, klasik modernle ...

Devamı Facebook Twitter Google+ Pinterest